• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kronofogden existensminimum

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Samhället är inte anpassat till skuldsatta.
Men egentligen borde man ju om man får extra pengar betala in på sina skulder och inte köpa saker/resor/dyr mat. Vill någon hjälpa till kan det ju med fördel göras genom att bjuda på mat/resor eller ge prylar i gåva.

Fast å andra sidan får man ju inte behålla något för buffert/oförutsedda händelser och att leva med löneutmätning är ganska slitsamt. Man betalar ju redan det som kronofogden bestämt att man kan, får man över 500kr tycker jag absolut att man får/bör spara.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Då blir det kontanter då?
Och samhället tar ju snart inte kontanter

Om du ska spara pengar kan du ju lägga kontanter på hög, behöver du sen använda av dom är det väl bara att sätta in via en insättningsautomat.
 

Ny2007

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
2
Poäng
11
Det är klart du kan spara pengar, men ha dom inte på kontot. Kronofogden kan gå in och ta allt utöver existensminimum om dom vill.
Får dom nys av att man undanhåller likviditet så har kronofogden rätt att bryta sig in i hemmet om man inte öppnar/ är hemma och rota igenom allt.
 

Ny2007

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
2
Poäng
11
Jo, men vem vill stödja en skuldsarr eg. Sen är jag orolig att få betala min skuld på 900 000 i 20 år.
Skuldsanering jo ska söka men jag får en känsla att de inte vill ge det till en möjliggörare....lån till sjuk spelberoende person. Mår sjukt dåligt. Jag är bara mamma :(
Du är inte ensam vi är många i väldigt liknande sits.hoppas de beviljar skuldsanering vartefter kan ta några år/ ansökningar innan det eventuellt går igenom
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Du är inte ensam vi är många i väldigt liknande sits.hoppas de beviljar skuldsanering vartefter kan ta några år/ ansökningar innan det eventuellt går igenom
Ok ni som sökt ett antal ggr, gjordes det ngn förändring? Text? Samma ek & rådgivare?
Kronof handläggare olika?
Har ångest inför framtid löneutmätning kommer känna mig så värdelös.
Speciellt mår jag dåligt vid månadsskiftet och 2 v fram, sen är det lugnt, sen kommer det igen.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Sen betalara jag hela tiden smålån, men de ökar pga ränta övriga skulder.
Moment 22.
Jag kämpar, vill göra rätt, men det blir ju aldrig ett slut....
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jo, men vem vill stödja en skuldsarr eg. Sen är jag orolig att få betala min skuld på 900 000 i 20 år.
Skuldsanering jo ska söka men jag får en känsla att de inte vill ge det till en möjliggörare....lån till sjuk spelberoende person. Mår sjukt dåligt. Jag är bara mamma :(
Jo, jag vet. Du har upprepat det om och om igen i flera trådar i detta forum.
Vi har alla våra historier om hur vi hamnade i skuldträsket. Själv försökte jag lösa min familjs försörjning när maken inte berättade om sina skulder eller att hans firma var konkursmässig och plötsligt inte hjälpte till med några pengar alls, under väldigt lång tid. Jag hann köpa hus själv, ta ett lån för att täcka hans skuld som blev kvar när han dessutom sålde sitt hus med förlust. Hjälpte en som som blev vräkt med lägenhet = nytt blancolån för mig. Sedan en karusell av nya lån för att betala på gamla lån till sämre och sämre villkor tills det inte gick längre och fick släppa allt till kronofogden. Fick löneutmätning, men de kunde inte dra något eftersom jag hade ett förbehåll på runt 30000 men hade föräldrapenning på runt 17000. Sökte så småningom skuldsanering som inte heller gick igenom första gången. Jag valde att överklaga och ärendet återförvisades till kf som beslutade om inledande och sedan skuldsanering. Blev klar med den för drygt ett år sedan. Yngsta sonen är nu 10 år och har levt ”fattigt” från sin födsel till sin 9-årsdag.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Jo, jag vet. Du har upprepat det om och om igen i flera trådar i detta forum.
Vi har alla våra historier om hur vi hamnade i skuldträsket. Själv försökte jag lösa min familjs försörjning när maken inte berättade om sina skulder eller att hans firma var konkursmässig och plötsligt inte hjälpte till med några pengar alls, under väldigt lång tid. Jag hann köpa hus själv, ta ett lån för att täcka hans skuld som blev kvar när han dessutom sålde sitt hus med förlust. Hjälpte en som som blev vräkt med lägenhet = nytt blancolån för mig. Sedan en karusell av nya lån för att betala på gamla lån till sämre och sämre villkor tills det inte gick längre och fick släppa allt till kronofogden. Fick löneutmätning, men de kunde inte dra något eftersom jag hade ett förbehåll på runt 30000 men hade föräldrapenning på runt 17000. Sökte så småningom skuldsanering som inte heller gick igenom första gången. Jag valde att överklaga och ärendet återförvisades till kf som beslutade om inledande och sedan skuldsanering. Blev klar med den för drygt ett år sedan. Yngsta sonen är nu 10 år och har levt ”fattigt” från sin födsel till sin 9-årsdag.
Tack snälla. Om man överklagar och får nej, visst kan man fortsätta.
Det där med växande ränta är så jobbigt.
Vill ju betala, men inte att det växer hela tiden, vill se ett slut
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
@Gunma jag har också gjort som du men vi är inga offer, vi har inte haft en pistol mot vårt huvud som tvingat oss att låna ut pengar. Offerkoftan måste av och du måste stå för din svaghet såsom jag gjort. Vi har varit svaga och idioter rent ut sagt som satt oss i denna situationen.
Jag har gått 50 gånger hos psykolog och fått jobba med mig själv och det behöver du också då jag gång på gång ser hur du försöker lägga över saker på att du bara är mamma osv. Jag vet vad du går igenom och har också varit där.
Jag hade turen att få skuldsanering men inte för att jag varit en idiot för då hade det nog blivit avslag utanför att jag inte såg det som en självklarhet och att jag kommit till insikt med mina problem. Sen vägde nog ett års sjukskrivning in då det var den stora anledningen till att min ekonomi gick i botten.
Jag lovar dig att allt kommer att bli bra i slutändan såväl med löneutmätning eller en ev skuldsanering men mitt råd är att inte använda det med att du bara är en mamma osv för det kommer inte att gynna dig.
Lycka till. ❤️
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
@Gunma jag har också gjort som du men vi är inga offer, vi har inte haft en pistol mot vårt huvud som tvingat oss att låna ut pengar. Offerkoftan måste av och du måste stå för din svaghet såsom jag gjort. Vi har varit svaga och idioter rent ut sagt som satt oss i denna situationen.
Jag har gått 50 gånger hos psykolog och fått jobba med mig själv och det behöver du också då jag gång på gång ser hur du försöker lägga över saker på att du bara är mamma osv. Jag vet vad du går igenom och har också varit där.
Jag hade turen att få skuldsanering men inte för att jag varit en idiot för då hade det nog blivit avslag utanför att jag inte såg det som en självklarhet och att jag kommit till insikt med mina problem. Sen vägde nog ett års sjukskrivning in då det var den stora anledningen till att min ekonomi gick i botten.
Jag lovar dig att allt kommer att bli bra i slutändan såväl med löneutmätning eller en ev skuldsanering men mitt råd är att inte använda det med att du bara är en mamma osv för det kommer inte att gynna dig.
Lycka till. ❤️
Tack, jag blev sjuk och går på behandling för medberoende dessutom har jag betalt smålån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp